söndag 20 oktober 2013

Kompetent matlagning på en söndag.

Är inte nåt större Fan av att lägga ner tid i veckorna på att laga avancerade måltider med smak av kärlek i, utan försöker verkligen maximera mängden mat som ska lagas på så kort tid så möjligt. En hel del pasta (sorten varierar) och tomatsås som ibland lyxas till med någon ovanlig krydda lagas här. På 15 min så  har jag 6 måltider! Helt fantastiskt.

Jag vet att vissa mat-nördar suckar och skakar på huvudet nu, MEN idag så hände det!

Det var idag Fransk löksoppa hände! 

för en sådan soppa behövs:
-Tid i överflöd
-2 gul lökar
-lite smör
-1 tsk salt
-1 tsk strösocker
-3 msk vetemjöl
-ox-buljong för 18 dl vatten
-2 dl Hittat-i-kylskåpet-vitt vin
- salt, peppar och TIMJAN!
-godtyckligt bröd och ost

1. Sätt på valfri Georges Brassens-låt
2. skiva löken tunt och stek den mjuk i smöret under lock i ca. 15 min.
3.tillsätt salt och socker, höj värmen något och stek under lock i ytterligare 30 min. OBS!OBS! får ej brännas
4. tillsätt mjölet och rör om. Häll över buljongen och vinet. Låt sjuda med locket på glänt i ca 30 min.
5.smaka av med salt, peppar och timjan. (var noga med att INTE tappa saltkaret i grytan för att få en god och rund smak på soppan..)

Nu kan man om man vill och orkar(!) gratinera soppan med brödskivan och osten i ugnen. Detta är väl att kalla soppan en riktig fransk löksoppa, men jag stannar vid steg 5. GOOD ENOUGH!  



Avnjutes tillsammans i gott sällskap eller framför BRON kl.21...

God afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar