onsdag 14 augusti 2013

Att gå på bilnd date med en kinesisk familj.

Once upon a time gick jag på blind date med en kinesisk familj från Shanghai.


Jag hade fått deras adress, jag vet att man inte bör gå hem till den andra personen på första daten, man kan ju lätt bli styckmördad, men jag tänkte inte så fasligt mycket på reglerna för dating utan letade upp adressen och rätt lägenhetsnummer som var nerklottrat på ett skrynkligt litet papper . Svettig om händerna knappade jag in lite siffror på port-telefonen(även de stod på det lilla pappret).

 Någon svarade på andra sidan "Weeeeeii!". Jag sa "hej? jag är här?" sen hörde jag hur den på andra sidan la på luren. Det var tyst ett tag innan dörren klickade till och det var öppet. Ingen återvändo!

Tryckutjämnade i hissen. Hissdörrarna öppnades på våning nr.väldigt-högt, och där, där stod en kortvuxen, vild, kinesisk kvinna med yxan i högsta hug! nä!!här sitter jag på ljugarbänken och hittar på ^^. Det var en lång kinesisk kvinna som stod modersfullt och höll om sina två, lite lönfeta, "mitt-i-tonåren"-barn (de var tvillingar där av att det var två barn). Nästan lite frikyrkolikt. Jag fick följa med in, hälsa och lite te att dricka.

Tryggheten som infann sig.

Därefter följde något som kändes som ett kommunistisk propaganda arrangemang. Blev lite tagen.

1. testar västerlänningen i engelsk grammatik OCH skrattar lite när hon kryssar i fel svar.
2. tar fram lite klassiska kinesiska instrument och spelar en avancerad truddelutt,  som om det vore något medfött. Kan du spela så bra Maja?
3. Tar fram lite tunna papper, bläck och penslar och skriver snabbt och flinkt något djupt och vist med stora kalligrafi-tecken. (står och bara stirrar av beundran på dessa begåvade barn!)
4. Visning av sonens avancerade skisser och målningar.
+ berättar hur otroligt flitiga kinesiska barn är i skolan.


Nu låter det lite som jag pissar på det hela, men för att vara helt sanningsenlig så började jag fundera på varför inte JAG kan göra allt det där! Jag menar, varför är jag inte så där riktigt bra på NÅGOTING? Vad har jag gjort med all min tid?

 Inte tränade jag kalligrafi eller skrivstil in lågstadiet (mutade alltid någon annan klasskompis att skriva i min skrivstilsbok istället), inte la jag ner 2-3 timmar (VERJE DAG) på ett instument, utan kanske mer 30 min i veckan(max!). Engelska glosor och grammatik är jag fortfarande inte något vidare på efter jag vet inte hur många engelskalektioner... 

Vad gör man av sin tid? Klättra i träd, Lunarstorm, samla på sniglar, spela brännboll osv. Hur bestämmer man vem som får göra vad med vems tid? Hur mycket tid kan föräldrar bestämma att man ska spela piano? Hur mycket tid kan man själv bestämma att man ska spendera i Photoshop? Hur mycket tid kan kompisarna  bestämma att man  spendera på fotbollslaget?          ????? jag vet inte.

MEN, efter denna lilla kommunistuppvisning, spelade vi lite UNO, blev bästis och bundis och åkte på utflykt till ett kinesiskt Venedig (TongLi 同里) utanför Shanghai(på ett ungefär).

 Viktigt att posera framför viktiga stenar med viktiga personer.
Är inte så mycket för vikväggar annars, men om man nu ska ha en så bör det vara i stil med denna guldhistorien!



 Ett fint gammalt bröllopskort jag fann på några som antagligen också gick på en blind date en gång i tiden eller nåt liknande.

Dagens fråga: Vad ska Du gör med din tid?

2 kommentarer:

  1. wow maja is back med besked!!! grym stadig uppdatering!!!

    SvaraRadera