tisdag 9 april 2013

Dirty Girls

Blir arg, trött, ledsen och rädd när jag som igår cyllade hem från Tullen och klätterväggen. Det börjar skymma lite, jag cyklar ganska snabbt. Jag vet att jag vill vara hemma innan det ärbäckmörkt. Jag cyklar.  Skymtar en annan cyklist långt framför mig på den annars tomma och ensliga grusvägen. Kommer närmare. Ser att det är en man. Han cyklar långsamt och snirkligt. Jag cyklar snabbare. Pulsen ökar av två helt skilda anledningar. jag är nära nu.  Han slänger en snabb blick över axeln när han hör ljudet av gruset under mina hjul. Sjuans växel. Jag vill inte se ansträngd ut och vill heller inte att han ska se hur mitt hjärta dunkar varnande i halsen. Passerar honom. Snabbare än Lance Armstong. Kort efter hör jag en vissling. Jag vet vem som visslade utan att vända mig om och jag är gaaanska säker på vem den var menad för.
Nu blir jag arg, men jag vänder mig inte om, inte förrän jag kommit fram till stora vägen och passerat tre trafikljus. Han är borta. Jag sänker axlarna och fortsätter cykla, men med ett grepp om styret som får knogarna att vitna.

Grejen är:

  1. Varför? Varför reagerar min hjärna som den gör? Det borde vara helt irrationellt att fyllas med misstänksamhet och något oroligt. Det ska vara irrationellt att reagera så?
  2. Hade jag reagerat så både på kvinnor och män hade kanske någon bett mig att söka hjälp. (försåtligt) Kan inte gå runt och vara människoskygg heller. Humans are nice!
  3. Ska jag behöva höra en "uppskattande" vissling när jag är ut en måndag kl 20, eller någon annan dag vid någon annan tidpunkt? huh? HUH!
  4. "Cykla försiktigt, kom gärna hem innan det blir för mörkt.." Vad är det för samhällsbild vi har idag? Fick min bror samma råd när han var 20, njaaaa jag vet inte. men kan förstås inte säga säkert.
  5. Tror det är få som vill bli nertryckt  av någon annan och puttad till den rutan där man känner sig som minst och ynkligast. Oavsett kön.
Blev trött. och arg. sen

~Blev pepp av detta.~



Kick-ass-guuurls.

"saw it first at"-mandadamanda (kick-ass-tjej med kick-ass-tankar)

2 kommentarer:

  1. Hemskt bra det där!! Gillart!!!

    SvaraRadera
  2. men taaaack för att du tycker jag är kick-ass!

    fred och kärlek, b-ruden <3

    SvaraRadera