tisdag 23 april 2013

København, staden Gud INTE glömde!


 VÅREN SKA FIRAS MED DANMARK! DÅ VET MAN ATT DET ÄR PÅ RIKTIGT!


En gudomlig dag för Köpenhamn. Tanken var att åka Öresund-runt, meeeeeeen Skånetrafiken suuuuger allt mer och mer *** och vi kunder inte köpa vår biljett runt det lilla vatten-livet. Spottade på Skånetrafiken, hoppade på tåget och bestämde oss för att GLÖMMA skit-företaget och ha en racka-bajsar-dag i København och vilken dag det blev i vilken STAAAD!

Mitt "danska" blod får hjärtat att slå lite snabbare och kinderna att blossa. De små kapillärerna fylls med detta varm blodvarje gång jag kommer över vattnet till Danmark, och i synnerhet Köpenhamn!

Jag är kär i denna stad, i de danska tegelhusen, i innergårdarna, i Faxe Kondi, i danska språket (och skämten), i danska arkitekter, i danska knarkarna som står och flippar med kanyler på Istedgade, i
aebleskiver.
.punkt.
Mor, reskamrat och kung på danska.

Secondhandernas mekka. Har inga tips om specifika 2hands (smaken är baken...) men här! kan man nog hitta några stores som faller en i smaken;) (karta, adresser, typ m.m.)

Under dagen gick det sakta upp för mig när jag såg horder av tonårstjejer med hjärtan på kinderna och kärleksfulla ord skrivna i pannan springa runt i stan att Justen Bieber skulle spela på Parken denna kväll.

 När dessa flickor (och deras mammor) som var så entusiastiska att de var på gränsen till nervsammanbrott blandades med den söta braj-röken som låg tät över rådhusplatsen under Pro-Cannabis-demonstrationen, var det närmast en surrealistisk upplevelse.

Kontrasterna har aldrig varit starkare!!

 Jag kände mig som en världs-betraktare. På nåt underligt vis spratt det till i mig, för att jag fick stå där  i ett hörn och bara vara en del av det men ändå inte! Jag kunde inte känna mig mer hel än då. (D-J-U-P-T! *lyssnar på Håkans nya platta i skrivande stund...;)

En ölmysig dansk man med en tjock spiff i gipan, på en parkbänk med danska "se och hör"s extratjocka Beiber-bilaga uppfläkt framför sig. Det hade varit en grann syn! Kodak-moment.


Tak og fortsat hyggelig dag!

2 kommentarer: